Urskiljning

EucharistHamburgerrestaurangen Kuma’s Corner i Chicago har inredning och mat i Haavy-Metal stil. Nu har man börjat servera en “Ghost” burgare, för att hylla det svenska metal bandet “Ghost”. Ghost är en, i mitt tycke, osmaklig grupp som har en djävuls-dyrkar mystik som de omger sig med.

Burgaren, som många går i taket över, innehåller en oblat. Det är här vi behöver stanna och tänka till innan vi också, som många andra, går i taket över deras tilltag. Det är här det blir spännande.

För kyrkans lära är sån att innan brödet i Nattvarden konsekrerats, är det …. bröd. Vilket hamburgerkedjans talesperson också påpekar. Så varför blir många så arga? Varför blir det sådan debatt?

Är det bröd så är det bröd. Även om det är ett litet kors stämplat i det. Frågan vi behöver ställa oss är när slutar det vara bröd och bli något annat? Om vi nu tror att det någonsin blir något annat. När behöver vi sluta stoppa det i maten och skilja på det från annan mat. Enligt ordet:

Den som därför äter brödet eller dricker Herrens bägare på ett ovärdigt sätt, han syndar mot Herrens kropp och blod. Var och en skall pröva sig själv och så äta av brödet och dricka av bägaren. Ty den som äter och dricker utan att urskilja Herrens kropp, han äter och dricker en dom över sig. (1 Kor 11:27-29)

Ser man det i sitt perspektiv så var ägget i Jungfru Marias livmoder ett vanligt ägg tills dess den Helige Ande rörde vi det, och hade Gud dröjt en månad, så hade det blivit ett annat ägg som kom att bli Jesus Kristus kropp.

Varför har vi blivit så tröga på att kunna urskilja det Gudomliga i det kroppsliga. Separerat, var och ett för sig, har vi sällan problem. Det andliga för sig och det kroppsliga för sig. Ordning och reda. Men när det blandas, när Ordet tar sin boning ibland oss. När Ordet lämnar himmelen och blir en del av vårt dagliga, då har vi så svårt att se.

Så Herre, ge mig idag förmågan att se dig. Se skillnaden på vanligt bröd och bröd som är förenat med dig. Hjälp mig att se dig i var och en människa som du tar din boning i. Hjälp mig att se dig i din skapelse. Hjälp mig att, i mitt tröga sinne, att se igenom och kunna urskilja dig. I den fattige, i den svage, i den förtyckte och i den fängslade.

(Länk)